Szkolenia dla rad pedagogicznych
I. Umiejętności dydaktyczne nauczyciela:
- Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- Diagnoza w planowaniu procesu dydaktycznego.
- Wspomaganie rozwoju dziecka w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.
- Analiza i wykorzystanie wyników diagnozy przedszkolnej.
- Indywidualizacja pracy z dzieckiem 5-6 letnim.
- Nowatorskie metody pracy w przedszkolu.
- Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej.
- Wspomaganie rozwoju ucznia z trudnościami w uczeniu się.
- Motywowanie uczniów do nauki i właściwego zachowania.
- Nowoczesne metody aktywizujące w nauczaniu.
- Rozwijanie dziecięcych pasji.
- Rozwijanie twórczego myślenia u uczniów.
- Praca z uczniem zdolnym.
- Efektywne przygotowanie uczniów do egzaminu zewnętrznego.
- Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w planowaniu działań naprawczych i doskonalących.
- Edukacyjna Wartość Dodana.
- Trudności w nauce i sposoby ich rozwiązywania.
- Ocenianie jako forma motywowania uczniów do nauki.
- Pułapki i błędy w ocenianiu.
- Zespołowa praca nauczycieli.
-
Ocenianie kształtujące, a ocenianie sumujące w praktyce szkolnej.
- Ocenianie kształtujące.
- Metoda projektu jako narzędzie kształtowania kompetencji kluczowych.
- Projekt edukacyjny w gimnazjum.
- Kształtowanie kompetencji kluczowych w procesie dydaktycznym.
- Kształcenie kompetencji informacyjnych u uczniów.
- Biblioterapia w teorii i praktyce.
- Neurodydaktyka a proces rozwoju ucznia.
II. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna:
- Jak organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły?
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Diagnoza na poziomie szkoły jako rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej - modelwspółpracy różnych instytucji.
- Diagnoza gotowości szkolnej i indywidualizacja pracy z dzieckiem 5-6 letnim.
- Wspomaganie rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym.
-
Rola i zadania nauczyciela pracującego z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle nowych przepisów.
- Terapia pedagogiczna – zagadnienia praktyczne, propozycje zajęć.
- Rola szkoły i nauczyciela w postępowaniu z dzieckiem uzdolnionym.
- Dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
- Zaburzenia komunikacji jako jedna z kategorii specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- Konstruowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.
- Rewalidacja w pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną.
- Praca z uczniem przejawiającym zaburzone zachowania.
- Uzależnienie od internetu.
- Depresja wśród dzieci i młodzieży.
- Rola mass mediów w kształtowaniu postaw młodego człowieka.
- Uczeń z zaburzeniami lękowymi.
- Jak pomóc radzić sobie z emocjami?
- Uczeń z ADHD i zaburzeniami zachowania.
- Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją rozwojową.
- Uczeń z Zespołem FAS.
- Uczeń z zespołem Aspergera oraz z autyzmem.
- Uczeń z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej.
- Profilaktyka depresji - depresja jako choroba XXI wieku - mity i rzeczywistość.
- Zaburzenia odżywiania – anoreksja i bulimia.
- Dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
- Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
- Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą.
- Psychologia konfliktów – mediacje, negocjacje.
- Aspekty psychologiczne w pracy z uczniami przejawiającymi zaburzone zachowania.
- Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.
III. Umiejętności wychowawcze nauczyciela:
- Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły.
- Jak uatrakcyjnić wywiadówkę szkolną?
- Rodzice partnerami szkoły.
-
Współpraca szkoły i rodziny w obszarze wychowania.
- Nauczyciele, rodzice, uczniowie – partnerzy w wychowaniu.
- Trudne zachowania ucznia, trudne sytuacje w klasie.
- Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?
- Negatywne emocje u młodzieży – jak sobie z nimi radzić?
- Dyscyplina w klasie.
- Rozwijanie umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców.
- Klasa jako środowisko motywujące uczniów do nauki, pracy.
- Mediacje w środowisku szkolnym jako sposób rozwiązywania konfliktów.
- Jak efektywnie porozumiewać się z rodzicami?
- Dopalacze i inne substancje psychoaktywne w szkole.
- Wagary – jak im przeciwdziałać?
- Wspieranie dzieci nieśmiałych i wrażliwych.
- Internet, a trudności w nauce.
- Internet - zagrożenia dla uczniów.
- Zapobieganie i reagowanie na cyberprzemoc.
- Przemoc i zachowania agresywne w grupie rówieśniczej, sposoby przeciwdziałania.
- Współpraca z rodzicami w zakresie realizacji statutowych zadań szkoły.
-
Problemy wychowawcze, jak je rozwiązywać i jak sobie z nimi radzić?
- Formy i metody pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.
- Organizacja godzin wychowawczych.
- Integracja klasy – wspólne tworzenie wartości wychowawczych.
- Umiejętności ułatwiające nawiązywanie kontaktów – praca zespołowa.
IV. Organizacja pracy szkoły/placówki:
- Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania.
- Tworzenie planu pracy szkoły.
- Tworzenie programu wychowawczo-profilaktycznego placówki.
- Zasady i formy organizacji WDN w placówkach oświatowych.
- Kompetencje rady pedagogicznej.
- Zadania i obowiązki nauczyciela.
- Kreowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku lokalnym.
- Prawo autorskie w praktyce szkolnej.
- Prawa człowieka i prawa dziecka w praktyce szkolnej.
- Analiza, interpretacja i wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych do podniesienia efektów kształcenia.
- Analiza i interpretacja danych statystycznych egzaminów zewnętrznych.
- Ewaluacja wewnętrzna placówki oświatowej.
- Model i procedura ewaluacji zewnętrznej.
- Wykorzystanie wniosków z ewaluacji wewnętrznej do podniesienia jakości pracy placówki oświatowej.
- Zbieranie informacji zwrotnej jako sposób doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.
- Doradztwo zawodowe w szkole – rola nauczyciela i wychowawcy.
- Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.
- Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów.
- Jak tworzyć szkołę promującą zdrowie?
- Zmiany w prawie oświatowym.
- Aktualizacja statutu szkoły (zgodnie z założeniami reformy edukacji).
- Ochrona danych osobowych w placówce oświatowej.
- Wolontariat w szkole.
V. Wspieranie kompetencji zawodowych nauczyciela:
- Umiejętności kluczowe w edukacji.
- Kompetencje nauczyciela we współczesnej szkole – status nauczyciela w dokumentach.
- Wspomaganie naturalnego procesu uczenia się.
- Kreatywne kompetencje nauczyciela.
- Kompetencje interpersonalne nauczyciela.
- Wiedza czy umiejętności – czego bardziej potrzebuje uczeń?
- Etyka zawodu nauczyciela.
- Budowanie autorytetu nauczyciela wśród uczniów i rodziców.
- Czynniki wpływające na profesjonalizm nauczyciela.
- Wypalenie zawodowe nauczyciela.
- Indywidualne umiejętności radzenia sobie ze stresem.
- Eustres i Dystres. Techniki relaksacyjne.
- Dojrzała asertywna komunikacja interpersonalna.
- Zdrowy styl życia.
- Wykorzystanie technologii informacyjnej na lekcjach.
- Praca z tablica interaktywną.
- Facebook jako narzędzie w edukacji.
- Innowacje pedagogiczne i programy autorskie.
- Umiejętność pracy w zespole.
- Samoocena w pracy nauczyciela.
- Sprawozdanie z pracy nauczyciela - przykłady działań.
- Wybrane aspekty inteligencji emocjonalnej.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
- Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedziallne korzystanie z mediów społecznych.